GAMEDEV - Czy popierasz stworzenie nowego działu przeznaczonego dla twórców gier

7

jako moderator, w imieniu 4P

Temat parę razy się już pojawiał, były nawet wątki z ankietami, ale ostatni z nich padł ofiarą wandalizmu, przez co wyniki ankiety stały się totalnie niemiarodajne, a wpisy jakiegoś idioty, który pozakładał konta podszywające się pod innych userów, zamieniły dyskusję w śmietnik - więc cały wątek został schowany. To takie wyjaśnienie dla osób, które mogą kojarzyć, że kwestię powstania tej kategorii już poruszaliśmy, ale nagle gdzieś to wszystko zniknęło.

Teraz ponownie do tematu podchodzimy i odpalamy ankietę. Od jej wyników zależy to, czy taki dział powstanie.

Z góry uprzedzam - ponieważ temat wzbudza emocje i już raz ankieta oraz dyskusja w tej sprawie została zdemolowana, więc ten wątek traktujemy jako wątek podwyższonego ryzyka (coś jak mecz Lecha z Legią). Dlatego śmieszkowanie, dogryzanie, offtopicowanie i inne rzeczy niezwiązane bezpośrednio z głównym tematem będą kasowane.

a teraz prywatnie - jako szczurek

Uważam, że taka kategoria jest dobrym pomysłem. Sam wprawdzie totalnie nie mam do czynienia z grami - ani nie piszę, ani nie gram, ale widzę po postach, które się pojawiają, że jest to zupełnie inny świat i inne problemy. Chociażby wpisy @furious programming - który robił swoje platformersy czy tetrisy.
Argument, że to nie jest żadne konkretny język do mnie nie trafia, bo tak samo Webmastering, Embedded czy Bazy danych to także takie zbiorniki na treści w rożnych językach i technologiach, dla których coś zupełnie innego stanowi wspólny mianownik.
Zresztą - jeśli kategoria się nie przyjmie, to zawsze można ją za jakiś czas usunąć. Dopóki nie spróbujemy, to się nie dowiemy. W każdym razie - ja jestem zdecydowanie na tak, popieram ten pomysł. A Ty? oddaj głos ;)

9

Już kilka razy pisałem, że wg mnie to dobry pomysł. Wszystko ma tu swoje miejsce — desktopowcy mają swoje miejsce, mibilniaki też, bazodanowcy, web-deweloperzy również, nawet elektronicy od mikrokontrolerów i IoT. Wszyscy, tylko nie twórcy gier. Jak dla mnie to trochę dziura w forum, którą pasuje w końcu załatać.

I tu w sumie nawet głos społeczności nie jest potrzebny, bo po prostu takiej działki brakuje. To nie jest kwestia komu się to podoba a komu nie, a w roli administracji leży zadbanie o to, aby każdy programista znalazł tutaj swoje miejsce — kategorie powiązane z jego wiedzą i zainteresowaniami. Im więcej użytkowników, tym lepiej — zarówno dla właściciela, jak i dla społeczności.

Póki mam drugi post w wątku — jeśli ktoś głosuje w ankiecie, nieważne jak, to napisz post i uargumentuj swoje zdanie, tak aby można było jakoś sensowniej zrozumieć wyniki ankiety. Przyjście, zagłosowanie i odejście w cholerę nikomu nie pomoże.

6

TAK - teraz wątki są w różnych miejscach - jak ktoś ma problem z konkretnym kawałkiem kodu bo mu coś nie działa to pisze w kategorii związanej z danym językiem, jak ktoś ma pytanie ogólne o mechanikę to pisze gdzieś (w sumie nawet nie wiedziałbym gdzie napisać - pewnie bym w algorytmach napisał), jak ktoś ma problem z algorytmem to pisze w algorytmach. Niby posty trafiają do odpowiednich działów ale ich wspólnym mianownikiem jednak są gry i wszystkie tematy "abstrakcyjne" (bo jednak pytanie typu jak zwiększyć zmienną o 1 po naciśnięciu strzałki w brainfucku to jednak nie pytanie o gamedev) powinny być w jednym worze, chociażby po to aby było je łatwiej znaleźć.

4
furious programming napisał(a):

jeśli ktoś głosuje w ankiecie, nieważne jak, to napisz post i uargumentuj swoje zdanie

Głos na TAK.

Tworzenie gier to nie tylko programowanie. Przy współczesnych narzędziach wiele pytań może wymagać odpowiedzi z pogranicza: IDE do kodu, IDE do gier, edytorów grafiki, a także języków programowania, dla których nie ma działów na 4programmers.

W Unreal Engine, chociaż jest możliwość pisania kodu w C++, można też cały projekt postawić na Blueprintach, które są specyficzne dla tego silnika:
Blueprint UE4

W wielu projektach gier nie obejdziemy się bez wiedzy o shaderach, które w niektórych przypadkach możemy wyklikać (np. w Unity 3D jest Shader Graph), ale też możemy pisać własne w językach HLSL, GLSL itd.

4

Jestem na tak i podobnie argumentuje to jak @cerrato tj. skoro jest taka kategoria jak Webmastering, to dlaczego nie może być GameDev?

7

Cały czas popieram z przyczyn wymienionych już przez @cerrato i @furious programming.

A tak na marginesie, to fajnie by było, gdyby największy orędownik nowego działu @Spine usunął mylący awatar i stopkę zanim ja to zrobię.

1
somekind napisał(a):

A tak na marginesie, to fajnie by było, gdyby największy orędownik nowego działu @Spine usunął mylący awatar i stopkę zanim ja to zrobię.

Teraz już nikt nie będzie miał wątpliwości...

6

Tworzenie gier to nie tylko programowanie. Przy współczesnych narzędziach wiele pytań może wymagać odpowiedzi z pogranicza: IDE do kodu, IDE do gier, edytorów grafiki, a także języków programowania, dla których nie ma działów na 4programmers.

W Unreal Engine, chociaż jest możliwość pisania kodu w C++, można też cały projekt postawić na Blueprintach, które są specyficzne dla tego silnika:

Eee, ale to jest forum programistów, którego użytkownicy są programistami, więc największe szanse na odpowiedź będą miały właśnie pytania o programowanie. Jakbym, dajmy na to, się chciał dowiedzieć jak wyklikać coś w Blenderze na potrzeby mojej gry, to bym raczej poszedł na forum od Blendera.

4

@Spearhead: Jak będziesz chciał coś zrobić w PHP, to pójdziesz na forum PHP (http://forum.php.pl/), a jak będziesz chciał coś napisać w C/C++, to pójdziesz na forum C/C++ ( https://cpp0x.pl/forum/ )?

Chyba jednak lepiej skorzystać z forum z większą społecznością, gdzie jest większa szansa, że trafię na kogoś, kto mi pomoże.
W polskim internecie ciężko o coś lepszego niż 4programmers. Wiadomo, możemy pytającego wysłać na zagraniczne forum, jak zapyta tutaj i nikt mu nie odpowie. Ale to też jest jakaś pomoc.

Weźmy analogicznie Allegro. Na allegro są wszelkie kategorie produktów. Serwis integruje tysiące sklepów. Użytkownik ma jedno konto i może na raz zrobić zakupy odzieżowe, spożywcze i elektroniczne za jedną płatnością. To przyciąga ludzi i przekonuje do korzystania. Nie trzeba się rejestrować w każdym sklepie osobno. Allegro zależy na tym, żeby klient u nich znalazł wszystkie produkty, których szuka.

4programmers nie jest serwisem społecznościowym dla każdego, ale jest serwisem technicznym i do tego profilu pasuje nie tylko tworzenie softu, ale też korzystanie ze specjalistycznych aplikacji.

1

@Spearhead: Jak będziesz chciał coś zrobić w PHP, to pójdziesz na forum PHP (http://forum.php.pl/), a jak będziesz chciał coś napisać w C/C++, to pójdziesz na forum C/C++ ( https://cpp0x.pl/forum/ )?

Bez sensu ta analogia. Jak piszę w C++ to mi pasuje wizyta tak tu jak i tam. Jak specjalnie robię grę na blueprintach żeby nie widzieć programowania (bo się nie znam/nie lubię/nie chcę się uczyć/przeraża mnie etc) to po co niby miałbym wchodzić na forum programistów.

Weźmy analogicznie Allegro. Na allegro są wszelkie kategorie produktów. Serwis integruje tysiące sklepów. Użytkownik ma jedno konto i może na raz zrobić zakupy odzieżowe, spożywcze i elektroniczne za jedną płatnością. To przyciąga ludzi i przekonuje do korzystania. Nie trzeba się rejestrować w każdym sklepie osobno. Allegro zależy na tym, żeby klient u nich znalazł wszystkie produkty, których szuka.

4programmers nie jest serwisem społecznościowym dla każdego, ale jest serwisem technicznym i do tego profilu pasuje nie tylko tworzenie softu, ale też korzystanie ze specjalistycznych aplikacji.

Supcio, to teraz czekam na działy Blendera, Gimpa, Wordpressa, elektroniki i obsługi Microsoft Worda :D

Żeby nie było, dział gamedev na forum programistycznym pewnie i ma sens, zasypywanie go pytaniami jak coś ręcznie wyklikać w edytorze bez cienia próby zrozumienia jak rzeczy działają pod spodem, niekoniecznie.

0
Spearhead napisał(a):

Bez sensu ta analogia. Jak piszę w C++ to mi pasuje wizyta tak tu jak i tam. Jak specjalnie robię grę na blueprintach żeby nie widzieć programowania (bo się nie znam/nie lubię/nie chcę się uczyć/przeraża mnie etc) to po co niby miałbym wchodzić na forum programistów.

Blueprinty to też programowanie. Jak schematy blokowe.
Ja lubię kodzić w C# w Unity 3D. Ale w Unrealu jakoś nie ciągnie mnie do C++ i wolę ogarnąć te Blueprinty ;)

Supcio, to teraz czekam na działy Blendera, Gimpa, Wordpressa, elektroniki i obsługi Microsoft Worda :D

Jeśli są poruszane zagadnienia, które nie zahaczają o inne działki, to pewnie temat może być utworzony w hardware/software.

Ale jeśli ktoś będzie pytał o konfigurację armatury człowieka w Blenderze, tak żeby mecanim w Unity 3D poprawnie animował tego człowieka gotowymi animacjami ze sklepu, to już raczej jest gamedev...

2
Spearhead napisał(a):

Bez sensu ta analogia. Jak piszę w C++ to mi pasuje wizyta tak tu jak i tam. Jak specjalnie robię grę na blueprintach żeby nie widzieć programowania (bo się nie znam/nie lubię/nie chcę się uczyć/przeraża mnie etc) to po co niby miałbym wchodzić na forum programistów.

A ja chcę zadać pytanie w tym nowym dziale, gdy się tylko pojawi, a nie mam zamiaru się rejestrować na innym forum w tym celu.

Supcio, to teraz czekam na działy Blendera, Gimpa, Wordpressa, elektroniki i obsługi Microsoft Worda :D

Masz od tego Hardware/Software.

zasypywanie go pytaniami jak coś ręcznie wyklikać w edytorze bez cienia próby zrozumienia jak rzeczy działają pod spodem, niekoniecznie.

Ale Delphi i PHP też mamy.

3

Zagłosowałem na tak.

Od jakiegoś czasu sporo tych ankiet i nie chodzi tylko o gamedev. Osobiście uważam, że skoro pojawiają się głosy o takiej potrzebie to należy utworzyć.

Całe te głosowania nie mają dla mnie sensu, jestem zdania że właściciel może taką decyzję podjąć arbitralnie, bo te ankiety i dyskusje pod nimi pokazują, że zawsze ktoś będzie przeciw, czego nie mogę zrozumieć...

4

Zwracam uwage, ze, tak jak przy ostatniej ankiecie (chociaz wtedy w calkowicie inny sposob), tutaj tez doszlo do pewnej manipulacji glosami.

Akurat jestem zalogowany w fajnej godzinie, bo pozniej moze byc tego nie widac - aktualnie sa 24 glosy na TAK, i tylko 4 na NIE, przy poprzedniej ankiecie, zanim trafil do niej troll, tendencja byla calkowicie odwrotna.

Jedyna roznica to osoba, ktora temat zakladala, ale to raczej nie bedzie tajemnica, ze szczegolnie zadzialala "reputacja" uzytkownika. I chociaz @cerrato zlych intencji miec nie mogl, bo otwarcie mu zwisa ten dzial, to jednak widac tutaj duza zmiane w tej ankiecie.

Moim zdaniem, wynik ankiety bedzie zwyczajnie przeklamany, a potwierdzenie moich slow mozna znalezc sledzac tendencje z poprzednich

4

teraz czekam na działy Blendera, Gimpa, Wordpressa, elektroniki i obsługi Microsoft Worda

Dobra wiadomość - nie musisz czekać, już masz:

właściciel może taką decyzję podjąć arbitralnie

Owszem, może. Ale jednak samo forum bez użytkowników jest bezużyteczne, Adam może sobie postawić czystego Coyote w domu i patrzeć, jaki jest piękny (Coyote, nie Adam ;) ). Bez tego, co my dodajemy, cały projekt nie ma racji bytu.

Jedyna roznica to osoba, ktora temat zakladala, ale to raczej nie bedzie tajemnica, ze szczegolnie zadzialala "reputacja" uzytkownika. I chociaz @cerrato zlych intencji miec nie mogl, bo otwarcie mu zwisa ten dzial, to jednak widac tutaj duza zmiane w tej ankiecie.

Nie przeceniałbym mojego udziału w sprawie. Wydaje m się, że odpowiedzi powinny być udzielane zgodnie z tym, co ludzie myślą. Owszem, w poprzedniej były głosy (chyba naswet @stivens o tym napisał wprost) na NIE - przez złośliwość/w ramach protestu przeciw zachowaniu @Spine. Miałem też odczucie, że to co zrobił @Spine było trochę nie-do-końca na serio, odwet za brak gamedev w postaci głosowania za likwidacją Rust czy Go mógł mieć wpływ na reakcję głosujących. A tutaj mamy suche, bez emocji przedstawienie tematu - więc ludzie może głosują bardziej merytorycznie.

Swoją drogą - ja do gamedev zaglądać raczej nie będę, ale uważam, że jeśli są ludzie, którym się takie coś przyda, to niech będzie. Tak samo jak nie zaglądam do Java, GO czy Rust, ale jeśli coś się tam dzieje, to niech te kategorie pozostaną. Za bardo nie rozumiem ludzi głosujących na NIE - bo powstanie kategorii w niczym nie przeszkadza, zawsze można ją po prostu olać, albo nawet wyłączyć w ustawieniach - tak samo, jak ja mam Flame i Java ;) A jeśli za jakiś czas się okaże, że nikt niczego tam nie pisze i Gamedev jest pusty, to znaczy że jego założenie było pomyłka i można śmiało zaorać.

1

@cerrato:

Wydaje m się, że odpowiedzi powinny być udzielane zgodnie z tym, co ludzie myślą. Owszem, w poprzedniej były głosy (chyba naswet @stivens o tym napisał wprost) na NIE - przez złośliwość/w ramach protestu przeciw zachowaniu @Spine.

Dobrze, że o tym wspomniałeś. W sensie, że czasami nie ma głosu przeciw pomysłowi, ale przeciw osobie, która taką idee podniosła. Trochę to gówniarskie, ale jakby to powiedzieli fani naturalnej antykoncepcji - cóż począć?

4

Zasadniczo to od samego początku byłem neutralny co do powstania tego działy. Z drugiej strony jest w tym pewna logika/sens, bo skoro są analogiczne działy odnośnie innych dziedzin to czemu miałby podobny (związany z grami) nie powstać. Jak będzie słabo to się po tygodniu zrobi druga ankietę... ( ͡° ͜ʖ ͡°)

3

Owszem, może. Ale jednak samo forum bez użytkowników jest bezużyteczne, Adam może sobie postawić czystego Coyote w domu i patrzeć, jaki jest piękny. Bez tego, co my dodajemy, cały projekt nie ma racji bytu.

Problem jest z komunikacją, a raczej zrozumieniem sensu tych ankiet. Niedawno głosowanie było na temat nowych kategorii, posty z 1 czerwca, każdy zainteresowany mógł oddać głos na nowe działy. Wyniki ankiet:

Język TAK NIE WYNIK
Ruby 24% [4] 76% [13] NIE
Rust 77% [36] 23% [11] TAK
GO 71% [24] 29% [10] TAK
Swift 71% [15] 29% [6] TAK
Kotlin 60% [15] 40% [10] TAK
Haskell 50% [9] 50% [9] -
Scala 50% [14] 50% [14] -
Brainfuck 37% [18] 63% [31] NIE

Pomijam ankiety nie dotyczące stricte języków programowania. W efekcie 2 ankiety nie przyniosły roztrzygnięcia, brainfuck i ruby odrzucone, powinny powstać 4 kategorie: Rust, Go, Swift, Kotlin, a powstały 2: Rust i Go

To jak nawiązujemy do reasumpcji, to te ankiety są odpowiednikiem referndum: nie jest wiążące dla rządu ;) Więc te decyzje i tak są arbitralne.

I ciągle podkategorie nie są widoczne na widoku mobilnym, co nie ułatwia ich popularyzowania.

1

@ledi12:

Jak będzie słabo to się po tygodniu zrobi druga ankietę... ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A po co usuwać?

Tak w ogóle, to jak wy przeglądacie forum? Ja najczęściej wchodzę w zakładkę wszystkie i sobie sortuje po nowych odpowiedziach. Jak przejrzę wszystko to klikam oznacz posty jako przeczytane.

1
.andy napisał(a):

@ledi12:

Jak będzie słabo to się po tygodniu zrobi druga ankietę... ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A po co usuwać?

A czemu usuneli dział Rust? Żeby nie straszył pustką i nie zaśmiecał przestrzeni głównej. Jak będzie pusto w dziale GameDev to na pewno ktoś będzie chciał usunąć ten dział żeby zrobić miejsce dla ewentualnych nowych działów

0

@KamilAdam:

A czemu usuneli dział Rust? Żeby nie straszył pustką i nie zaśmiecał przestrzeni głównej.

Rust jako język dopiero zyskuje na popularności i pisanie, że było pusto jest niesprawiedliwe...
No i co to znaczy, że zaśmiecał przestrzeń? Jedna-dwie kategorie więcej powoduje jakieś zaśmiecanie? Jak się przegląda forum na zasadzie nowych postów, to tego kompletnie nie widać..

0

@KamilAdam: jestem pewien, że jeśli ten dział okaże się niewypałem, to zostanie skasowany za jakiś czas. Ale zauważ, że o RUST prawie nikt nie pisał, został założony raczej w ramach eksperymentu. A kwestie tworzenia gier się regularnie pojawiają - w różnych technologiach, więc nie mam obaw co do możliwej pustki. Na pewno tematów z grami nie ma tak dużo jak pytań "jak wyświetlić choinkę z gwiazdek" (pozdrawiam studentów 1 roku :D ), ale jednak coś się z grami dzieje. Teraz ciężko to wyłapać, bo posty z nimi związane są rozrzucone po całym forum, a jak ta kategoria powstanie to za chwilę będzie jasno widać, czy jest potrzebna. Ja osobiście wierzę, ze tak.

3
.andy napisał(a):

@KamilAdam:

A czemu usuneli dział Rust? Żeby nie straszył pustką i nie zaśmiecał przestrzeni głównej.

Rust jako język dopiero zyskuje na popularności i pisanie, że było pusto jest niesprawiedliwe...

Jestem fanem Rusta i życzę temu językowi jak najlepiej, ale było pusto w kategorii. To jest obiektywny fakt i można to zmierzyć prostymi liczbami

No i co to znaczy, że zaśmiecał przestrzeń? Jedna-dwie kategorie więcej powoduje jakieś zaśmiecanie?

A gdzie postawisz granicę? Zawsze jest to tylko jeden dział więcej a potem będziemy mieć 50 działów da 50 najpopularniejszych języków programowania

Jak się przegląda forum na zasadzie nowych postów, to tego kompletnie nie widać..

Czyli dla ciebie działy mogłyby w ogóle nie istnieć. To po co się wypowiadasz skoro i tak nie korzystasz z funkcjonalności działów?

0

@KamilAdam:

Jestem fanem Rusta i życzę temu językowi jak najlepiej, ale było pusto w kategorii. To jest obiektywny fakt i można to zmierzyć prostymi liczbami

A przez ile czasu trwało badanie? Bo zrobienie kategorii i jej skasowanie po tygodniu czy miesiącu, bo było pusto nie jest ok.
Zostawić taki dział na nie wiem 6-12msc i po tym czasie można coś wnioskować. No i tak jak pisałem boom na ten język powoli się zaczyna i oczekiwać, że już teraz będzie co raz nowych tematów jest naiwna.

No i nie zapominajcie, że forum jest dla społeczności a nie dla samego siebie czy kilku osób.

@KamilAdam

Czyli dla ciebie działy mogłyby w ogóle nie istnieć. To po co się wypowiadasz skoro i tak nie korzystasz z funkcjonalności działów?

Wcale tego nie napisałem. Po prostu przy przeglądaniu forum na zasadzie nowych postów tych działów po prostu nie widać.

A gdzie postawisz granicę? Zawsze jest to tylko jeden dział więcej a potem będziemy mieć 50 działów da 50 najpopularniejszych języków programowania

To może zamiast usuwać dział po tygodniu dać możliwość na ukrywanie działów użytkownikom? Np. przy przeglądaniu nowych postów można pomijać wybrane działy, tak samo jak nie będą one wyświetlane na stronie kategorii.
Wilk syty i owca cała.

5

Sprostowanie: Rudy nie został usunięty. Został przeniesiony jako podkategoria. Można też konfigurować jakie kategorie mają być widoczne dla danego użytkownika.

1
.andy napisał(a):

@KamilAdam:

Jestem fanem Rusta i życzę temu językowi jak najlepiej, ale było pusto w kategorii. To jest obiektywny fakt i można to zmierzyć prostymi liczbami

A przez ile czasu trwało badanie? Bo zrobienie kategorii i jej skasowanie po tygodniu czy miesiącu, bo było pusto nie jest ok.
Zostawić taki dział na nie wiem 6-12msc i po tym czasie można coś wnioskować. No i tak jak pisałem boom na ten język powoli się zaczyna i oczekiwać, że już teraz będzie co raz nowych tematów jest naiwna.

No ale jak się Rust rozkręci to można przywrócić dział. Zresztą teraz jest jako podkategoria więc bardzo łatwo policzyć czy już zasługuje na nowydział.
Rozumowanie że może się rozkręci i poczekajmy jest niebezpieczne bo skończymy z ogromną ilością pustych działów które się nie rozkręciły :(

No i nie zapominajcie, że forum jest dla społeczności a nie dla samego siebie czy kilku osób.

No, ale społeczność nie chciała pisać w nowym dziale Rust :(

To może zamiast usuwać dział po tygodniu dać możliwość na ukrywanie działów użytkownikom? Np. przy przeglądaniu nowych postów można pomijać wybrane działy, tak samo jak nie będą one wyświetlane na stronie kategorii.

Mozliwość ukrywania istnieje. Dzięki temu nie musze patrzeć na PHP i Pythona :P

2

Ja jestem jak najbardziej za. Mało jest takich polskich miejsc dla gamedevów, a ostatnio jedno ze starszych padło. Też widać, że coraz więcej jest pytań dot. Unity w dziale C#, więc ludzie jednak szukają odpowiedzi na te tematy i zaglądają tutaj.

2

@Adam Boduch:

Można też konfigurować jakie kategorie mają być widoczne dla danego użytkownika.

Więc argument o zaśmiecaniu dla mnie przestał istnieć.

@KamilAdam

Mozliwość ukrywania istnieje. Dzięki temu nie musze patrzeć na PHP i Pythona :P

Więc pisanie, że zaśmieca nie ma poparcia w rzeczywistości.

3

Nie bardzo rozumiem, w czym jest problem. Mamy tak wiele działów, że jeden dodatkowy nie powinien przeszkadzać. Sam chętnie będę do niego zaglądał z ciekawości.

Ja nie zaglądam do ~80% [citation needed] działów na naszym forum i z doświadczenia polecam przeciwnikom również nie zaglądanie do działów, które ich nie interesują. Szkoda życia :)

Pytanie tylko gdzie go wrzucić - obstawiałbym w sekcji Programowanie - pozostałe zagadnienia

0

@furious programming: Jest dużo racji w tym co piszesz o dziale dla twórców gier. To też programowanie. Poza tym sądzę, że należy zerwać z ogólnymi definicjami. Takie ogólne określenia jak Informatyk, czy Programista. Tworzenie gier komputerowych to potężny przemysł i powinien mieć swój dział w naszym forum.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1