Dlaczego w Polsce nie ma dobrej szkoły grafiki komputerowej?

0

Mam pytanie dlaczego w naszym pięknym kraju nie ma szkoły grafiki komputerowej z prawdziwego zdarzenia. Przecież poziom wyższego kształcenia w zakresie IT w Polsce stoi na nie najgorszym poziomie, a takich szkół/kierunków u nas jak na lekarstwo. Mam na myśli podejście czysto graficzne, a nie programowanie grafiki 3D itd. Badałem ostatnio ofertę naukową naszych uniwersytetów publicznych, jak i prywatnych. I słabo to wygląda.

Jakoś Czesi mają fajną szkolę/kurs/bootcamp grafiki-animacji 3D kurs - Anomalia. Udzielają się tam goście z Pixara, Disneya, Dreamworkds itd. Jest to tylko dla doświadczonych grafików-animatorów 3D i jest to dość znana szkoła grafiki 3D w tej części Europy (czasem wliczają ją nawet w top 25).

A u nas może Drimage coś faktycznie daje sensownego od siebie. A tak to branża ta (w przeciwieństwie do programistów) ciągnie na samoukach. Wręcz doświadczeni graficy zalecają (z braku laku) tą drogę jako najlepszą.

0

@MisiuF to jest samodzielna droga, żeby ruszyć grafikę trzeba ruszyć wszystkie etapy.

Generalnie jak znalazles nisze to zamiast sie chwalic to lepiej wykorzystaj ta szanse na biznes.

0

Hehe. Generalnie jestem na początku tej drogi. Chociaż w sumie Alibabę założył anglista nie znający się wybitnie na HTMLu, więc może masz rację ;)

Do Anomalii może spróbuje się załapać w przyszłe wakacje. Fajni goście, a nie jakość jest strasznie drogo. Generalnie u nas posucha tak z pełnymi studiami jak i z kursami podyplomowymi:
Jakieś badziewie na AGH, czy kabaret na UJ w stylu filmoznawstwo z przedmiotem tworzenie gier wideo - w sensie takie gro-znastwo w sensie zarzadzania biznesem - oczywiśce z 1-2 przedmiotami na kilkadziesiąt. No i to tego masa grafiki 3D na informatykach, gdzie już widzę jak zastępom grafików i animatorom 3D, 2D jest potrzebne programowanie silników 3D czy shaderów, C++, webdeveloperka, gdy nie chcą tego robić od strony projektowania stron, softu 3D, gier, a contentu. W tworzeniu grafiki potrzeba ducha artystycznego, proporcje, kompozycja, animacja itd. I takiego podejścia im potrzeba. A tak zostaje samodzielna droga. Tyko właśnie ta dysproporcja w kierunkach 3D w IT i tworzenie grafiki 3D jest bardzo ciekawa.

1

@MisiuF z tego co widzę to shadery robi się prawie w każdym programie do grafiki który dotknęłem (nie koniecznie w postaci GLSL) - do osiągnięcia ciekawych efektów trzeba ruszyć matmę inaczej zatrzymasz się na pewnym etapie i tyle. Podstawy matematyki i pipeline wszędzie są prawie identyczne - nim bardziej rozumiesz to szybciej się nauczysz. Zobacz sobie np. http://shadertoy.com - te efekty można bardzo przenieść na dowolny program graficzny, a niektóre z tych efektów są trudne do osiągnięcia inaczej niż kodem.

Poszukaj sobie wymagania na technical director. Jak chcesz to robić na serio i lubisz programowanie to polecam naukę Houdini (SideFX) - jak się nauczysz to każde studio Cię zatrudni.

0

Zwykle korzysta się z gotowych narzędzi przez co nie trzeba umieć nawet programować do grafiki.

Masz software do tworzenia shaderów, obróbki grafiki, filmów, a także silniki.

A jak ktoś idzie na grafikę, to chodzi tu zwykle o tworzenie narzędzi do tej obróbki czyli sama matma i matematyczne metody do obróbki obrazu i dźwięku,

Najlepiej przy takiej grafice radzą sobie rysownicy/malarze, gdyż wiedzą jak zamieniać 2D w 3D za pomocą różnych trików i ogólnie to jest dość zaawansowane wymaga lata praktyki, sam do teraz nie wiem jak oni taką biegłość w tym osiągnęli, że potrafią takie złudzenia realności obrazu wytwarzać.

0
MisiuF napisał(a):

No i to tego masa grafiki 3D na informatykach, gdzie już widzę jak zastępom grafików i animatorom 3D, 2D jest potrzebne programowanie silników 3D czy shaderów, C++, webdeveloperka, gdy nie chcą tego robić od strony projektowania stron, softu 3D, gier, a contentu.

Bo inżynier ma wiedzieć i rozumieć jak coś działa, a nie klikać w przyciski w jakimś programie. To tak jakby uczyć obsługi WinZipa zamiast algorytmów kompresji.

W tworzeniu grafiki potrzeba ducha artystycznego, proporcje, kompozycja, animacja itd. I takiego podejścia im potrzeba.

Uczelnia miałaby uczyć ducha artystycznego? :|

2

Zwykle korzysta się z gotowych narzędzi przez co nie trzeba umieć nawet programować do grafiki.

Masz software do tworzenia shaderów, obróbki grafiki, filmów, a także silniki.

Zabawne. Ktoś przecież ten software do tworzenia shaderów, grafiki, filmów a także silniki musiał napisać.
Stare trzeba utrzymywać. Nowe też stale powstają.

Ktoś musi się znać żeby kto inny znać się nie musiał – a mógł skupić się na stronie artystycznej.

0

Chory Młot i somekind: Ja nie mówię, że studia IT powinny uczyć czegoś innego niż matematyczno-programistyczne podejście do grafiki komputerowej. Sam niedawno rozważałem taką opcje. Ale wybrałem tworzenie 3D, bo to bardziej mnie jara.

Uczelnia miałaby uczyć ducha artystycznego? :|

Takiego ducha i zdolności przejawiać ma sam zainteresowany. A szkoła ma mu dać odpowiednią wiedzę i narzędzie do ich poszerzania. I nie chodzi o naukę klikania w programie graficznym, bo tego typu materiałów jest od groma na necie. Do produkcji filmów też nie biorą (z reguły) ludzi po polibudzie. Też trzeba mieć jakiś warsztat artystyczny. Tak samo tu. Chodzi mi właśnie o tego typu stronę tego zagadnienia. Poznanie programu to jedno, ale mi dużo brakuje w gestii owych np. proporcji postaci. Dużo łatwiej by było jakimś studiach(u mnie podyplomowych) lub kursie tego typu.

Rozumiem też podejście ludzi z tego forum (programistów). Ale umówmy się, nie każdy będzie tworzyć programy graficzne, ray tracery itd, bo inaczej nie byłoby komu na nich pracować. Proste.
I nie mówię, że takie coś powinny prowadzić wydziały IT. Ale jeżeli mamy od groma jakichś ASP, przeładowania studiów humanistycznych to chyba korzystniejsze byłyby otworzyć takie studia. Druga sprawa, że mówimy nie o 100, a 1-2 dobrych szkołach tego typu. Bo jakoś nasi mniejsi sąsiedzi potrafią zrobić coś, co jest jako tako rozpoznawalne na świecie. A nie jakieś "groznastwo" nie wiadomo o czym na filmoznawstwie UJ.

Edit:
krwq - Dzięki za info o Houdini. Ja nie mam oporów przed matematyką czy programowaniem, więc to co mówisz jest w 100% zgodne z tym co chcę/chciałem pierwotnie robić (patrz tutaj).
To wszystko piszę raczej trochę z perspektywy moich przygód z tymi bardziej artystycznymi elementami, a jeszcze bardziej z perspektywy paru poznanych gościu, którym wybitnie przydałoby się takie umiejętności (jakiś wakacyjny kurs).

1

@MisiuF Houdini powinno pokryć spory zakres grafiki z shaderami włącznie. Jak chcesz jakieś porady na początek to mogę polecić parę stronek jak dotrę do domu. Z mojego doświadczenia najlepiej robić masowo tutoriale aż zaczniesz odruchowo robić i przeganiać tutorial (ale to chyba ze wszystkim tak jest). Jak chcesz tylko modelowanie to Houdini się nadaje ale inne programy mogą być łatwiejsze (dla pojedynczego projektu). Polecam jak najszybciej przestawić się na używanie VEX gdzie się da (niektóre rzeczy robi się dość topornie przeklikująć). Jak poczujesz się swobodnie to zacznij sam coś robić bo tutoriali jest więcej niż Ci życia starczy do obejrzenia. Jeśli planujesz naukę w kierunku robienia gier to spróbuj wygenerować różne efekty specjalne (np. tablice tekstur z ogniem) - mocną stroną houdini jest robienie efektów specjalnych i na tym się najlepiej skupić - jeśli chodzi o modelowanie to podobno robi się to dość topornie ale jak skończysz to masz cały pipeline do generowania dowolnej liczby podobnych rzeczy.

Postaraj się nie zniechęcać jak zobaczysz ile jeszcze przed Tobą :) Ja osobiście czuje, że jestem mocno początkujący w temacie jak zobaczyłem ile jeszcze nie wiem.

W którymś momencie polecam liznąć trochę jakiegoś silnika do gier (w zasadzie to masz 2 wybory jeśli się uczysz z myślą o szukanie pracy: Unreal i Unity). (Unreal i Houdini działają na Ubuntu)
Jeśli idziesz w kierunku bardziej artystycznym to pewnie ma sens pobawić się Blenderem czy Mayą.

Generalnie długa i ciężka droga przed Tobą.

0

Ja wam powiem dlaczego nie ma dobrej szkoły, ponieważ wykładowcom się nie opłaca tracić czasu na dojazdy, stresy za te pieniądze. Lepiej działać u prywaciarza albo na własną rękę.


https://grzybnie.pl/grzybnia-podgrzybka

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1