Wątek przeniesiony 2020-07-31 22:13 z JavaScript przez cerrato.

Prawa autorskie do gry

1

Czy jezeli napisze gre, ktora ma podobna funkcjonalnosc, jak juz istniejaca, ale jej kod jest napisany przeze mnie i jest w 100% moj, to mam prawo ja udostepnic w Internecie na swojej stronie jako platna albo chociaz jako darmowa?
Najprostszy przyklad, dajmy na to chce zamiescic na swojej stronie kolko i krzyzyk. Moge czy nie moge?

0

Riot Games chyba zdjal ze sklepu mobilnego klona LOLa np.

Edit: nie zdjal ale m.in. dostal odszkodowanie w wys. 3 mln $

4

Kółko i krzyżyk - tak.
Angry Birds, Need For Speed, The Sims, (...) - może być różnie.

Fakt, że napisałeś grę od zera nie ma większego znaczenia (plagiat pomysłu to nadal plagiat); w razie wątpliwości udaj się do prawnika.

2

Pytanie czy ktoś ma prawa do pomysłu na grę. Jak pamiętam muszą być opisane cechy produktu (gry), poza tym prawa często mają zasięg lokalny, jak chodzi o prawo patentowe. Mniej więcej tak to działa, jeśli pamięć mnie nie myli. Jest też prawo własności intelektualnej i artystycznej. Określa się procentowo podobieństwo do innego dzieła. Chyba nawet nie muszą być do niego prawa zastrzeżone żeby je mieć.

A co do praw do kodu na grę, to chyba szablonowe GitHubowe licencje je określają. Jeśli nie skopiowałeś kodu od kogoś innego, czemu miałbyś nie mieć do niego prawa?

Jak poprzednik wspominał, najlepiej udać się do prawnika, koszt 200-400pln :D Ale też można samemu poczytać o prawie patentowym i własności intelektualnej oraz artystycznej.

6

Pójdźmy dalej i niech gra będzie wyglądać i działać dokładnie tak samo jak ta oryginalna. W praktyce będzie to ta sama gra i nie ważne będzie w jaki sposób zostało to zrobione. Prawem autorskim nie jest objęty sam pomysł na grę, ale np. zdjęcia, dźwięki, grafika (tekstury itp.), utwory literackie (scenariusz, dialogi). Chronione prawem jest też wzornictwo. Przykładem klonów, które działają od lat i mają się dobrze są: OpenArena, freeciv, Miny (jak windowsowy Saper). Polegają one na tych samych zasadach co gry objęte prawem autorskim, ale nie zawierają w sobie wspomnianych elementów tych gier. Gdyby jednak zrobić klona Wiedźmina, byłby problem nawet po zrobieniu grafiki, dźwięków itp. od nowa. Można tu przyczepić się do utworu na podstawie którego powstała gra. Większość z nas kojarzy sprawę roszczeń pana Sapkowskiego.
W praktyce zdarza się, że gra budzi skojarzenia z oryginałem i troll- wydawca będzie chciał coś ugrać mimo, że klon nie zawiera elementów z oryginału. Wtedy należy udać się do prawnika, który oceni czy troll- wydawca ma rację. To - niestety - można zrobić dopiero po ukończeniu gry. No bo jak inaczej prawnik ma ocenić podobieństwo gry z grą, która nie istnieje? Oczywiście z niektórych założeń gry zdajemy sobie sprawę od początku tworzenia, więc warto uważać na każdym kroku.
Jak już było wspomniane: szachy, kółko i krzyżyk itp. nie wymagają niczyjej zgody. Tetris wymaga, ale autor nigdy się nie upominał i raczej nie zamierza się upominać. Musiałby pół świata pozwać.

3
PerlMonk napisał(a):

Tetris wymaga, ale autor nigdy się nie upominał i raczej nie zamierza się upominać. Musiałby pół świata pozwać.

Raczej się upomina. Może nie pozywa "połowy Świata", ale coś tam czasem działają...

Tutaj troszkę artów:
https://www.wired.com/2008/08/tetris-clone-re/
https://www.destructoid.com/stories/tetris-clones-yanked-from-android-market-174705.phtml

A w tym roku news, że EA wywala swoje mobilne Tetrisy ze sklepów: https://www.engadget.com/2020-01-22-ea-tetris-mobile-game.html

Poza tym coś gdzieś czytałem, że jeśli właściciel nie walczy o swoje prawa, to może je utracić...

2

Na marginesie: po co powielać coś, co już zrobiono i to pewnie lepiej, bo z większym budżetem, zespołem i doświadczeniem? Zrób coś oryginalnego.

0
Spine napisał(a):
PerlMonk napisał(a):

Tetris wymaga, ale autor nigdy się nie upominał i raczej nie zamierza się upominać. Musiałby pół świata pozwać.

Raczej się upomina. Może nie pozywa "połowy Świata", ale coś tam czasem działają...

Tutaj troszkę artów:
https://www.wired.com/2008/08/tetris-clone-re/
https://www.destructoid.com/stories/tetris-clones-yanked-from-android-market-174705.phtml

A w tym roku news, że EA wywala swoje mobilne Tetrisy ze sklepów: https://www.engadget.com/2020-01-22-ea-tetris-mobile-game.html

Poza tym coś gdzieś czytałem, że jeśli właściciel nie walczy o swoje prawa, to może je utracić...

A to nie wiedziałem. Tzn. czytałem kiedyś, że autor coś tam próbował walczyć, ale sobie darował. Potem nie byłem na bieżąco.

0

Ok, dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

1

Najlepiej napisz do twórców tamtej gry.

0

Zależy od tego czy to Chińczyk który jest tradycyjną grą ludową, czy Monopoly do którego uprawnienia ma Hasbro i raczej nie będzie Cię ścigać jeśli umieścisz na swojej stronce o ile nie stanie się przebojem, czy robisz klona Fortnite z 3 typami surowców i tańcami po zwycięstwie.

7

Z tego co się orientowałem to przynajmniej w Polsce same zasady gry nie są objęte ochroną praw autorskich w przeciwieństwie do oprawy audiowizualnej, fabuły, świata, postaci i tak dalej. Prawdopodobnie prędzej będzie pozew o wykorzystanie tych elementów, niż o stworzenie gry o tych samych zasadach.

I moim zdaniem to słuszne, inaczej by powstawało do absurdów gdzie pierwszy kto wymyślił samochodówkę/strzelankę/strategię turową itd, rezerwuje sobie daną mechanikę na zawsze.

0

Sam jestem ciekaw jak to jest ze starymi grami z 8bit, jeśli bym chciał zrobić sobie konwersję np. na mobile? Pewnie można zrobić grę podobnie wyglądająca, ale nie może być tej samej nazwy.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1