Różne kody PKD a VAT

0

Hej, jak duża część ludzi w IT pracuje na B2B i mam sporo VATu co miesiąć, który na ogól w całości lub z niewielkim odliczeniem przelwam do US.
Zastanawiałem się ostatnio czy można to jakoś lepiej zagospodarować i wpadłem na pomysł otworzenia dodatkowej działalności - wypożyczalni sprzętu. Dodałbym nowy kod PKD do CEiDG i musiałbym zakupić sprzęt potrzebny do prowadzenia tej działaności. Teraz pytanie czy można VAT z zakupu takiego sprzetu odliczyć od VATu, który dostaje co miesiąć i również ten zakup wrzucić w koszty? To jest czy jest to rozliczane jako suma moich wszystkich działalności czy może per działalność tzn nie można zakupu potrzebnego do uzyskania przychodu z jednej wrzucić w koszt innej ani odliczyć VATu? Coś czuje, że druga odpowiedź bo inaczej ludzie by jakieś wałki pewnie robili z fikcyjnymi działalnościami ale chciałbym się dopytać :) Próbowałem googlować ten problem ale albo nie umiem sformułować tego jasno albo nie ma nic konkretnego.

3

Możesz dodać pkd ale jak nie będziesz wystawiał faktur z wypożyczalni to Ci us może zakwestionować twoje koszty.

0

Koszty możesz mieć z tego, z czego masz przychody. Inaczej będzie jak napisał Tomek: US chętnie cię sprawdzi. W dużych firmach (po kilkaset osób) to może zadziała, bo tam kupują np. kilkadziesiąt krzeseł na raz i są w stanie to wytłumaczyć. Ale to nie ten kaliber i odradzam takie przekręty. Naprawdę, walka z urzędem to nic przyjemnego.

0

No tak tylko to nie byłby wałek ale rozumiem problem. Bez możliwości wrzucenia w koszty z innej działalności jest to nie opłacalne na start bo koszt zakupu 10-15k a zysk byłby pewnie pare stów miesięcznie.

0

Ja rozumiem chęc optymalizacji ale to co chcesz osiagnąc to już januszeria :P

2

@ch_krawiec: Dobra, powiem jak debilowi, bo chyba nie dociera. Na tym forum prędzej dowiesz się jak nie zarabiać. Śmieszne zarobki? Ja bym śmiał się zarabiając grube miliony, ale jak wolisz. Myślę, że nie tylko ja tu chętnie cię kopnę, żebyś przestał myśleć o krętactwie i wziął się za robotę jak człowiek. Może wróć za rok jak będziesz miał parę milionów na koncie i pochwalisz się nam książką jaką napiszesz na ten temat.
Naprawdę, lubię czasem przeczytać o czyimś sukcesie, ale coś za coś - nie lubię srania, że podatki, że coś... Ile masz tego VATu? 50000 zł? 250000 zł? To się ciesz, że dużo zarabiasz. Za mało ci zostaje po odliczeniu VAT? Zacznij zarabiać więcej! Przy kwotach rzędu 20 milionów VAT nie ma znaczenia.

Dobra, skończyłem.

1

Albo mnie źle zrozumiałeś albo ja nie wiem o co Ci chodzi i po co ten atak. Nigdzie nie napisałem, że chce robić jakieś wałki. Po prostu zadałem proste pytanie z zerową intencją oszukiwania państwa czy kogokolwiek. Po drugie gdzie ja napisałem, że podatki są wysokie czy coś w tym stylu? Nie mam żadnego problemu z VATem bo i tak jest dla mnie transparenty. Mogę go co miesiąc po 100k płacić i mi to bez różnicy w zasadzie. Patrząć na nakład pracy/zainwestowanego kapitału pare stówek miesięcznie tylko przez sezon zimowy to są śmieszne zarobki. I dokładnie wole skorzystać z Twojej rady i zarabiać więcej poprzez podniesienie skilla. Tylko zauważyłem, że gdyby dało się robić coś takiego to np zachęciłoby mnie leniwego i siedzącego na wygodnym etacie żeby coś takiego otworzyć...

0

Trochę więcej dystansu do siebie. Jest on potrzebny nie tylko do rozmowy z @somekind, ale i prowadzenia firmy. Warto docenić to, że tutaj możemy tak sobie luźno pisać, bo - z tego, co czasem w wątkach się przewija - w pracy potrafi być różnie a zdrowszy jest ten, co podchodzi do tego z uśmiechem.

3
ch_krawiec napisał(a):

Teraz pytanie czy można VAT z zakupu takiego sprzetu odliczyć od VATu, który dostaje co miesiąć i również ten zakup wrzucić w koszty?

Tak, oczywiście. O ile jesteś płatnikiem VAT.

To jest czy jest to rozliczane jako suma moich wszystkich działalności czy może per działalność tzn nie można zakupu potrzebnego do uzyskania przychodu z jednej wrzucić w koszt innej ani odliczyć VATu?

Jak to innej?
Nie można mieć innej działalności, jedna osoba fizyczna może mieć co najwyżej jedną działalność gospodarczą. Przychody i koszty lądują w tym samym KPiR, a VAT w tych samych rejestrach i JPK.

Jest też normalne, że w biznes trzeba najpierw zainwestować i poczekać, zanim przyniesie dochód.

3

Tak jak napisał somekind wrzucasz wszystko do jednego KPiR i rozliczasz w ramach jednej wspólnej działalności. Ważne tylko, żeby to co kupujesz faktycznie służyło do wykonywania działalności i tyle cię interesuje.
TIP: żeby uniknąć niepotrzebnych kontroli nie zwracasz się do US o zwrot podatku VAT tylko przekładasz nadwyżkę na rozliczenie w kolejnych miesiącach.

5

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, jesteś płatnikiem VAT i dodasz kody PKD, to możesz łączyć te środki tj. należny podatek VAT, który masz oddać do US pomniejszasz o VAT, który masz na fakturach z pobocznej działalności. Prowadzisz już w tym celu coś takiego jak ewidencję VAT i tam możesz to rozliczyć. Pamiętaj tylko, że już samo dodanie kodu PKD może nieść za sobą jakieś obowiązki np. split payment. Zorientuj się czy i jakie obowiązki będziesz mieć, bo możesz nagle otrzymać wezwanie z US i potencjalne nieprzyjemności. Uważaj również na to co wrzucasz w koszty do KPiR oraz rozliczasz w ewidencji VAT.

Samo dodanie kodu PKD może nie być wystarczającą podstawą do wrzucenia czegoś w koszty, musisz autentycznie prowadzić działalność danego typu. Innymi słowy jeżeli dodasz sobie PKD 47.11, zrobisz zakupy spożywcze, wrzucisz je w koszty, a później je sobie sam zjesz, to US przy ewentualnej kontroli podważy te koszty, ponieważ np. nie będziesz potrafił pokazać im wydruków z kasy fiskalnej, którą powinieneś mieć prowadząc tego typu działalność i ciężko będzie udowodnić, że prowadzisz sklep spożywczy w mieszkaniu w bloku. Inny przykład, nie zatrudniasz ludzi, prowadzisz działalność w domu i wrzucasz w koszty ekspres do kawy. Tutaj też US podważy ten koszt.

2

Dlaczego ekspres podważy? Jesli ma go w biurze w domu gdzie tylko pracuje i pije kawe pracujac to spoko. @ch_krawiec idz na lepsze forum, albo do ksiegowej. Tutaj 99% dzialanosci to optymalizacja podatkowa i nie mają o tym pojecia. Generalnie VAT grupujesz stawkami i możesz odliczac VAT. Tylko jesli masz PKD gdzie VAT nie placi sie to wtedy nie mozesz zakupow na to PKD odliczac od VAT PKD gdzie naliczyles VAT. Ja mam 5 roznych PKD, od lat odliczam od sumy VAT, VAT z FV zakupowych wszystkich poza tymi gdzie kupuje na PKD z 0% VAT i bangla, nikt sie nie przyczepia.

0

Żeby nie krecic dramy i nie być kolejnym dupostrzałem to mam źródła na swoją tezę gdzie wypowiada się ktoś kto się zna http://www.porady.egospodarka.pl/VAT/36108-Odliczenie-VAT-od-nowej-dodatkowej-dzialalnosci.html

1
somedev napisał(a):

Dlaczego ekspres podważy?

Dlatego, że prowadząc firmę w miejscu zamieszkania nie udowodnisz, że korzystasz z ekspresu tylko w czasie prowadzenia działalności. US to zakwestionuje i stwierdzi, że stoi w domu, więc go używasz do celów prywatnych i pocałuj nas w pompkę. Co innego gdy masz osobne biuro i zatrudniasz ludzi.

Z samochodem też nie poszalejesz tak jak ci się wydaje. Używając prywatne auto do prowadzenia działalności masz prawo odliczyć wyłącznie 20% kosztów jego eksploatacji. Z VAT-u nie odliczysz nic, możesz tylko 50% VAT wrzucić w koszt. W celu bardziej korzystnego rozliczania auta musisz je mieć na firmę i wtedy też inaczej rozliczasz jeżeli używasz służbowe auto również do celów prywatnych i jeszcze inaczej, jeżeli służbowe auto służy tylko do celów służbowych. US będzie sprawdzał jak używasz służbowe auto na podstawie kilometrówki czyli ewidencji gdzie jedziesz i po co. Jeżeli z kilometrówki będzie wynikało, że auto jest używane w sposób mieszany, to US zakwestionuje pełne odliczenie i jeszcze dowali karę.

2

Dlatego samochód się ewidencjonuje na użytek mieszany, 50% VAT oraz 75% kosztów jest, a nikt żadnej kilometrówki nie sprawdza.

2
somekind napisał(a):

Dlatego samochód się ewidencjonuje na użytek mieszany, 50% VAT oraz 75% kosztów jest, a nikt żadnej kilometrówki nie sprawdza.

W przypadku jednoosobowej działalności to jedyne rozsądne wyjście, ponieważ pełne odliczanie stwarza duży narzut biurokratyczny oraz nie wierzę, że ktoś weźmie auto w leasing, a na wakacje będzie jeździł prywatnym. Odliczanie pełnych kosztów ma sens tylko w większej firmie, gdzie auta są rzeczywiście używane wyłącznie do celów służbowych. Wtedy pełne odliczenie refunduje całą biurokrację czyli konieczność zgłaszania auta do US, regulamin używania auta i konieczność prowadzenia ewidencji.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1