Przykład z Symfonii C++ – nie potrafię zrozumieć jednej kwestii

0
#include <iostream>

using namespace std;

#include <string>
#include <ctime>

void zwloka(int sekund);

class ekran_alfanum
{
    string tresc;
    char tlo_ekranu;
    enum{ wys_ekranu = 24, szer_ekranu = 63};

public:
    ekran_alfanum() : tlo_ekranu(' ')
    {
        tresc.resize(wys_ekranu * szer_ekranu, tlo_ekranu);
    }

    void zamaluj_obszar(int lewy, int gora, int prawy, int dol, char tlo_okna);

    void wyswietl()
    {
        cout << tresc << flush;
    }

    void wymaz_wszystko()
    {
        zamaluj_obszar(0,0, szer_ekranu, wys_ekranu, tlo_ekranu);
    }

    void napisz(int kolumna, int rzad, string tekst)
    {
        tresc.replace(szer_ekranu * rzad + kolumna, tekst.length(), tekst);
    }
};


void ekran_alfanum::zamaluj_obszar( int lewy, int gora, int prawy, int dol, char tlo_okna)
{


    int dlugosc = prawy - lewy;
    for(int y = gora; y < dol; y++)
    {
        tresc.replace(y * szer_ekranu + lewy, dlugosc, dlugosc, tlo_okna);
    }

    for(int i = 0; i < wys_ekranu; i++)
    {
        tresc[(i +1) * szer_ekranu - 1] = '\n';
    }

}

ekran_alfanum monitor;

class okno;

class wizerunek_ekranu
{
    okno * tab_okn[20];
    int ile_okien;

public:
    //konstruktor
    wizerunek_ekranu() : ile_okien(0){}

    void odswiez();
    void mazanie();

    void operator += (okno & ref_ok);
    wizerunek_ekranu & operator+(okno & ref_ok);
    void operator -= (okno & ref_ok);
    void operator != (okno & ref_ok);
};

class okno
{
    int x, y, wys, szer;
    char kolor;
    string tytul;

public:
    okno(int xx, int yy, int ss, int ww, char kk, string tt)
            : x(xx), y(yy), wys(ww), szer(ss), kolor(kk), tytul(tt) {}

    wizerunek_ekranu operator + (okno & m2);
    void narysuj_sie();
};

void okno::narysuj_sie()

{
    monitor.zamaluj_obszar(x, y, x + szer, y + wys, kolor);
     string linijka( szer, '-');
     monitor.napisz(x, y,     linijka);
     monitor.napisz(x, y + wys,   linijka);

     for(int i = 0; i < wys+1; i++ )
     {
         monitor.napisz(x, y + i, "|");
         monitor.napisz(x + szer, y+i, "|");
     }

     monitor.napisz(x +(szer - (tytul.size())) / 2, y, tytul);
     monitor.wyswietl();
}



wizerunek_ekranu okno::operator+( okno & m2)
{
    wizerunek_ekranu roboczy;
    roboczy += *this;

    roboczy += m2;
    return roboczy;
}

void wizerunek_ekranu::operator += (okno & ref_ok)
{
     tab_okn[ ile_okien++] = &ref_ok;
     odswiez();
}

void wizerunek_ekranu::operator-=(okno & ref_okna)
{
    int i = 0;
    for( ; i < ile_okien; i++)
    {
        if(tab_okn[i] == &ref_okna) break;
    }
        if( i == ile_okien)
        {

        }else
        {
            for(int k = i; k < ile_okien ; k++)
            {
                 tab_okn[k] = tab_okn[k +1];
            }
            ile_okien--;
        }
        mazanie();
        odswiez();
    }

    void wizerunek_ekranu::operator!=(okno & ref_okna)
    {
        *this -= ref_okna;
        *this += ref_okna;
        odswiez();
    }

    void wizerunek_ekranu::odswiez()
    {
        for(int i = 0; i < ile_okien; i++)
        {
            tab_okn[i]-> narysuj_sie();
        }
    }

    void wizerunek_ekranu::mazanie()
    {
        monitor.wymaz_wszystko();
    }

    wizerunek_ekranu & wizerunek_ekranu::operator + (okno & ref_okna)
    {
        *this += ref_okna;
        return *this;
    }
int main()
{
    wizerunek_ekranu pulpit;
    okno gra(15, 7, 21, 6, '$', "Gra w Chinczyka");
    okno kalkulator(2, 3, 14, 6, '@', "Kalkulator");
    okno edytor(7, 5, 18, 6, ':', "Edytor");
    okno pol(3, 8, 22, 4, '%', "Pokax");

    pulpit = kalkulator + gra + edytor ;//+ edytor;
    zwloka(1);

    okno zegar(4, 9, 18, 6, '%', "Zegar");

    pulpit += zegar;
/*
    zwloka(1);
    pulpit != kalkulator;

    zwloka(1);
    pulpit != gra;
    zwloka(1);
    pulpit -= kalkulator;

    zwloka(1);*/
    return 0;
}

void zwloka(int sekund)
{
    static time_t poprzedni_czas = time(NULL);
    while(time(NULL) - poprzedni_czas < sekund);
    poprzedni_czas = time(NULL);
}

Tutaj mam cały przykład z symfonii c++, nie potrafię zrozumieć jednej kwestii:

wizerunek_ekranu & operator+(okno & ref_ok);

Po co jest tutaj ta referencja do operatora. Dziękuję za wyjaśnienie.

0

To nie jest referencja do operatora, tylko operator zwracający referencję do *this. Swoją drogą, to naprawdę przykład z symfonii? operator+ nie powinien modyfikować swoich parametrów, łamie to przyjęte konwencje.

0
kq napisał(a):

To nie jest referencja do operatora, tylko operator zwracający referencję do *this. Swoją drogą, to naprawdę przykład z symfonii? operator+ nie powinien modyfikować swoich parametrów, łamie to przyjęte konwencje.

Tak dokładnie jest to przykład z symfonii

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1